Bieganie – co warto sprawdzić, zanim zacznie się trenować?

Bieganie jest sportem prostym, nie wymaga rozlicznych akcesoriów i można go uprawiać praktycznie gdziekolwiek. Natomiast efekty, jakie przynosi kiedy stawia się na regularność (bo częstotliwość nie jest tak ważna – wystarczą 3 biegi w tygodniu) są warte kilkudziesięciu minut zadyszki. Prostota jest jednak cechą tej aktywności, która może nas popchnąć do impulsywnych decyzji. I nie zrozum mnie źle. W większości sytuacji lepiej jest  zacząć biegać, niż nie biegać. Istotnym jest jednak, aby się wcześniej do tego odpowiednio przygotować.

Przede wszystkim – sprawdź historię swojego zdrowia

Bieganie jest proste, choć niełatwe. Wymaga od biegacza zarówno determinacji, jak i wystarczająco zdrowego ciała. Nierzadko chcemy zacząć biegać, żeby dopiero polepszyć swoją kondycję i poprawić stan swojego ciała. Choć jest to motywacja godna pochwały, to kiedy Twoje kolana mają historię częstych kontuzji, bądź Twój kręgosłup ma poważną wadę – możesz pogorszyć swoją sytuację. Pomimo najszczerszych intencji, aby było inaczej – możesz zrobić sobie krzywdę. Skup się zwłaszcza na takich częściach jak kolana i kręgosłup, ale warto również pójść na wizytę do lekarza rodzinnego przed pierwszym biegiem, aby upewnić się, że możesz rozpocząć bez obaw.

Poczytaj o wpływie biegania na ciało i umysł

Wielu z nas odczuwa opór przed rozpoczęciem regularnej aktywności fizycznej. Nie jesteśmy przyzwyczajeni do bycia zmęczonymi, nie lubimy opuszczać naszej strefy komfortu. Choć bardzo łatwo jest pójść biegać po raz pierwszy, trudno sprawić, aby aktywność stała się naszym nawykiem. Szybko rezygnujemy, kiedy konfrontujemy się ze spłyconym oddechem i zakwasami na drugi dzień po pierwszym, treningu. Trudno jest dobrowolnie przechodzić przez tę torturę kiedy nie widzi się efektu końcowego i powodu, dla którego się to robi. Sprawdź w jaki sposób regularne uprawianie sportu wpłynie na Twoje ciało. Jak Twoja sylwetka będzie wyglądać wciągu kilku tygodni jeśli tylko przebiegniesz tych kilka kilometrów trzy dni w tygodniu. Wyobraź to sobie. Istnieje technika psychologiczna, z której korzysta się w sprzedaży. Kiedy sprzedawca chce opchnąć kolejny samochód, prosi klienta, aby sobie wyobraził jak już z niego korzysta. Ten zabieg sprawi, że klient połączy wyobrażenie siebie w nowym samochodzie ze swoją tożsamością i trudno będzie mu zmienić decyzję – kupi samochód! Sprawdź w jaki sposób bieganie wpłynie na Twoje samopoczucie i Twoje zdrowie. Wyobrażaj sobie to regularnie. Trudniej będzie znaleźć Ci wymówki, aby tego nie robić.

Sprawdź w jaki sposób powinno się biegać

Techniczne podejście do nowych ćwiczeń jest bardzo ważne. Można by pomyśleć, że każdy potrafi biegać. Wystarczy założyć buty i ruszyć chodnikiem, bądź leśnymi ścieżkami. I to w dużej mierze prawda, jeśli jednak mamy niepoprawną postawę (bez poważnych wad kręgosłupa) może się ona utrwalać i pogarszać. Warto jest więc dodatkowo zaopatrzyć się w wiedzę na temat poprawnej postawy podczas biegania (i nie tylko!) i zacząć ją praktykować, aby utrzymać swój kręgosłup w zdrowiu jak najdłużej.

To jedne z najważniejszych rzeczy, które powinno się sprawdzić przed pierwszym biegiem. Sprawdź swoje zdrowie, pamiętaj dlaczego się za to zabierasz, edukuj się dalej i ruszaj w pierwszy bieg.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *