Na dobrą odporność: Co jeść

Jesienią oraz zimą nasza odporność jest szczególnie wystawiona na  ciężką próbę. Aby zapobiec częstym infekcjom warto zwiększyć swoją odporność. Możne w tym pomóc odpowiednia dieta, która wzmocni nasz układ odpornościowy.

Osoby, które są niedożywione łapią infekcje o wiele szybciej, niż te posiadające prawidłową wagę. Układ immunologiczny, czyli odpornościowy potrzebuje odpowiedniej ilości energii- kalorii. Dlatego tak ważne jest odpowiednie odżywianie, a tym bardziej spożywanie produktów, które pomogą wzmocnić odporność organizmu.

Witaminy

Bardzo ważnym elementem diety, która wzmocni odporność jest spożywanie witamin, przede wszystkim C i D. Pierwsza z nich uszczelnia naczynia krwionośne oraz wzmacnia błony śluzowe, co nie pozwala na rozwinięcie się drobnoustrojom, a tym samym infekcjom. Witamina C dzięki swoim właściwościom pomaga wyzbyć się toksyn z organizmu oraz ułatwia wchłanianie żelaza. Niestety nasz organizm nie potrafi magazynować tej witaminy, dlatego musi ją spożywać wraz z posiłkami. Papryka, pomarańcze, papaja, jarmuż, brukselka, czarna porzeczka oraz popularna cytryna to produkty, w których tej witaminy jest najwięcej. Kolejną ważną dla odporności witaminą jest witamina D. Podczas chłodniejszych dni ze względu na gorsze nasłonecznienie jest jej znacznie mniej, dlatego warto łykać ją np.: w tabletkach lub wzbogacić dietę w masło, żółtko jajka i tłuste morskie ryby. Jeśli jednak nie lubimy ryb, możemy alternatywnie sięgnąc po tran. Nie można zapomnieć również o witaminach z grupy A i B, które możemy znaleźć fasoli, kiełkach, pestkach, orzechach, pomidorach, czy też marchwi. Ogólnie rzecz ujmując najwięcej witamin kryje się w owocach i warzywach kolorowych: czerwonych, zielonych, żółtych i pomarańczowych.

Czosnek i imbir

Dzięki swoim właściwościom te dwa produkty są niezwykle skuteczne we wzmacnianiu odporności. Działanie przeciwgrzybicze, przeciwbakteryjne, przeciwzakrzepowe oraz przeciwzaplane pomaga w zwalczaniu wszelkiego rodzaju infekcji i chorób. Używając czosnku oraz imbiru chociażby do codziennych potraw, możemy znacznie podwyższyć naszą odporność.

Miód

Systematyczne jedzenie miodu daje najlepsze efekty podczas sezonu jesienno-zimowego. To właśnie wtedy można spodziewać się epidemii przeziębienia. Jednak jeśli będziemy spożywać miód regularnieprzez cały rok,możemy uniknąć chorób. Na zwiększenie odporności najlepsze są miody spadiowe, z pierzgą i propolisem.

Aby chronić swoją odporność należy dbać o nią cały rok. Dopiero wtedy będzie można zauważyć efekty w okresie jesienno-zimowym. Trzeba spożywać produkty bogate w witaminy oraz te, które zwiększają odporność organzimu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *