Reklama
  • Poniedziałek, 20 marca (08:10)

    Co pić zamiast mleka?

U wielu osób wraz z wiekiem zmniejsza się tolerancja laktozy, czyli cukru zawartego w mleku. Skutek? Bóle brzucha, biegunka, wzdęcia. Aby ich uniknąć, sięgnij po roślinne odpowiedniki krowiego mleka.

Reklama

Mleko roślinne to wspólna nazwa dla napojów wytwarzanych z orzechów, ziaren i nasion. Choć ma inną konsystencję i smak niż krowie mleko, nie brakuje mu składników dobrych dla zdrowia. Mleko roślinne możesz kupić lub zrobić sama. Nadaje się do picia, ale też jako dodatek do kawy, potraw, zup.

● Jak je przygotować

Zrobimy je z orzechów, ziaren i zbóż (migdałów, ryżu, soi, słonecznika itp.).

1. Do 3 szklanek wody wsyp szklankę ziaren lub obranych orzechów.

2. Zostaw na noc, rano zmiksuj razem z wodą (lub zmiel w maszynce).

3. Przecedź przez sitko, wyciskając łyżką, a potem przez gazę, przechowuj w lodówce, zużyj w ciągu doby.

● Dobierz najlepsze dla siebie

✔ Sojowe

Warto je pić w okresie przekwitania, bo zawiera fitoestrogeny – roślinne odpowiedniki kobiecych hormonów.

✔ Kokosowe

Jest źródłem kwasu laurynowego, niszczącego chorobotwórcze bakterie i wirusy. Dzięki temu chroni przed przeziębieniem.

✔ Migdałowe

zawiera dużo witaminy E, jednonienasyconych kwasów tłuszczowych, korzystnych dla serca i witaminę B2, która zapobiega niedokrwistości. Ma dwa razy mniej kalorii niż mleko krowie.

✔ Ryżowe

lekkostrawne, polecane zwłaszcza dla osób z chorobami przewodu pokarmowego.

✔ Owsiane

Szklanka napoju pokrywa 36 proc. dziennego zapotrzebowania na wapń i 10 proc. zapotrzebowania na witaminę A. Mleko owsiane jest też bogate w magnez, poprawiający koncentrację, oraz beta-glukan zapobiegający infekcjom.

● Na co pomaga?

Mleko roślinne nie zawiera ani laktozy, ani cholesterolu. W większości (oprócz mleka kokosowego) jest bogate w zdrowe nienasycone kwasy tłuszczowe niezbędne dla pracy mózgu. Zawiera witaminy z grupy B, a także wit. A, E i C oraz minerały: wapń, magnez, cynk, żelazo, selen, mangan, potas.

✔ Obniża cholesterol dzięki substancjom roślinnym – fitosterolom, które redukują poziom złego cholesterolu. Zapobiega rozwojowi chorób sercowo-naczyniowych.

✔ Reguluje ciśnienie – zbilansowana ilość sodu i potasu obniża ciśnienie krwi i usprawnia pracę serca.

✔ Poprawia metabolizm - poleca się je w zespole złego trawienia i wchłaniania, zaparciach, chorobie wrzodowej żołądka i dwunastnicy. UWAGA! Mleko roślinne nie powoduje alergii Jest idealne dla osób z nietolerancją laktozy i alergią na białko (tzw. skazę białkową).

Uzupełnij wapń

Napoje roślinne, choć zdrowe, nie zawierają tyle wapnia, co krowie mleko. Aby zapobiec niedoborom, jedz fermentowane produkty mleczne: kefiry, jogurty naturalne, maślankę. W wyniku fermentacji laktoza przekształca się w łatwiej przyswajalny kwas mlekowy.

100 rad

Zobacz również

  • Selerowe chipsy SKŁADNIKI: ● średni seler ● suszony tymianek ● suszony rozmaryn ● 3 łyżki oliwy ● sól. 1Seler obierz i umyj. Następnie pokrój na ćwiartki lub w ósemki i potnij na jak... więcej

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.