Reklama
  • Wtorek, 28 lutego (08:05)

    Dlaczego warto jeść orzechy

Poprawią koncentrację i obniżą poziom cholesterolu, ale nie tylko.

Lubi je większość dorosłych, dzieci wprost za nimi przepadają. Nic dziwnego! Orzechy wzbogacą smak każdej potrawy (nie tylko deserów), a dodatkowo podnoszą jej wartość odżywczą. Wiedzą o tym doskonale wegetarianie, którzy właśnie orzechami rekompensują brak mięsa i ryb.

Wyróżniają się wysoką zawartością białka (około 20 g w 100 g), mają też sporo błonnika oraz węglowodanów złożonych, a niewiele cukrów prostych. Doskonale wzbogacają menu osób, które nie jedzą produktów zwierzęcych, czyli narażonych na niedobory witamin i składników mineralnych. Orze- chy są bogatym źródłem tłuszczów – zawierają nienasycone kwasy tłuszczowe, wspomagające nasze zdrowie. Ale orzechy mają i drugie oblicze. Jedzone w nadmiarze mogą tuczyć – są dość kaloryczne.

Reklama

Dietetycy zalecają, by jeść tylko garść (ok. 30 g) niesolonych orzechów dziennie. Te z solą podnoszą ciśnienie. Najpopularniejsze w Polsce orzechy włoskie kryją dużo nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3, które pomagają obniżyć poziom cholesterolu, działają przeciwzapalnie i przeciwzakrzepowo. Tylko trzy orzechy włoskie dziennie pokrywają zapotrzebowanie na te tłuszcze. Nie wszyscy mogą się jednak cieszyć ich smakiem.

Orzechy to jedne z najsilniejszych alergenów. Warto przy tym pamiętać, że jeśli źle tolerujemy jeden rodzaj orzechów, nie musi to oznaczać nietolerancji na wszystkie pozostałe. Nie zapominajmy także, że orzechy wyróżniają się wysoką zawartością błonnika, dlatego nie są wskazane dla osób na diecie lekkostrawnej, przy chorobach przewodu pokarmowego.

1.Włoskie zawierają aminokwasy (argininę) przyczyniające się do rozszerzania naczyń krwionośnych, spadku ciśnienia krwi. Po orzechy włoskie powinny sięgać osoby zagrożone chorobami serca.

2. Pistacje dostarczą luteiny, chronią siatkówkę oka przed wolnymi rodnikami. Zmniejszają ryzyko zwyrodnienia plamki żółtej. Pistacje wyróżnia wysoka zawartość żelaza oraz potasu obniżającego ciśnienie tętnicze.

3. Laskowe wyróżniają się wyjątkowo wysoką zawartością wit. E. Poprawią potencję i płodność, gdyż wspomagają wydzielanie hormonów.

4. Ziemne to kuzynki… soi i fasoli. Podobnie jak one dostarczą białka (ok. 26 g białka w 100 g). Arachidy mają też rekordową ilość niacyny – wit. B3 (ponad dziesięć razy więcej niż inne orzechy), która wspomaga układ nerwowy, koi nerwy, ułatwia zasypianie.

5. Brazylijskie są źródłem wapnia (wzmacnia kości i zęby) oraz magnezu wspomagającego układ nerwowy. Dadzą nam także selen.

6. Migdały ze względu na zawarty w nich kwas foliowy, poleca się kobietom w ciąży. W pierwszym trymestrze ciąży łagodzą nudności, a w drugim i trzecim – zgagę.

Świat & Ludzie

Zobacz również

  • Suche powietrze zimą wpływa niekorzystnie nie tylko na naszą urodę – cerę, ciało oraz włosy, lecz także na zdrowie. Przesusza śluzówki nosa i gardła, sprawiając, że chorobotwórcze wirusy... więcej

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.