Reklama
  • Piątek, 10 marca (08:00)

    Fakty i mity o zamiennikach cukru

Miód, stewia, ksylitol… Jest wiele produktów, którymi możesz zastąpić biały cukier. Ale czy one na pewno są lepsze i mają mniej kalorii? Sprawdź, po jaką słodycz najlepiej sięgnąć.

Reklama

Choćbyś nie wiadomo, jak była twarda i trzymała się z dala od słodyczy, czasem po prostu musisz zjeść coś słodkiego. A jeśli nie biały cukier, to co?

– Teraz bar dzo dużo się mówi o różnych zamiennikach cukru, o tym że można stosować inne substancje, które osłodzą nam życie. Różnią się one często nazwami ale w ich składzie znajdują się te same substancje, czyli najczęściej glukoza i fruktoza – mówi Ewa Kurowska, ekspert kampanii Zarządzanie Kaloriami. Jak to jest naprawdę?

Takie są objawy

Wśród alternatywnych środków słodzących znajdziesz wiele mniej lub bardziej znajomych nazw.

• Cukier kokosowy i syrop daktylowy znane są z kuchni Wschodu. – Te substancje mają trochę inny smak, nadają się do pieczenia i różnych wyrobów, nadając im specyficzny orientalny aromat. Natomiast niosą one ze sobą pulę kalorii zbliżoną do cukru. Warto wiedzieć, że cukier kokosowy niewiele różni się od cukru stołowego – wyjaśnia Ewa Kurowska.

• Ksylitol. To cukier z brzozy. 100 gram substancji zawiera 240 kalorii. Dla przypomnienia 100 g cukru zawiera ok. 400 kalorii. – Ze względu na swoje właściwości fermentujące, spożycie zbyt dużej ilości ksylitolu kończy się biegunką – mówi Ewa Kurowska.

Należy wybierać produkt jak najmniej przetworzony. Podobnie jak agawa, ksylitol może w procesie produkcji zostać pozbawiony cennych składników bakteriobójczych. Warto też wiedzieć, że indeks glikemiczny ksylitolu jest wielokrotnie niższy niż cukru.

• Erytrol. Ten niezwykły słodzik naturalnie występuje w owocach (takich jak melony, gruszki i winogrona), niektórych wodorostach i grzybach, kukurydzy, winie czy sosie sojowym.

Pozyskuje się go w procesie naturalnej fermentacji. Jak na razie jest bezkonkurencyjny w swojej kategorii. Zawiera zaledwie 20 kalorii w 100 g. Nie wywołuje biegunek ani nie powoduje wzdęć.

Dzięki właściwościom przeciwbakteryjnym chroni zęby przed próchnicą. Nie wpływa na poziom glukozy i insuliny we krwi. Kilogram erytrolu kosztuje około 20 zł.

Miód. Przede wszystkim trzeba pamiętać, że całe jego dobrodziejstwo ulega zniszczeniu w temperaturze powyżej 60 st. C. Łyżeczka miodu dodana do gorącej herbaty zamienia się głównie we fruktozę i glukozę, czyli po prostu w cukier. I tak jak w przypadku cukru liczy 40 kcal.

Stewia. To słodzik niezawierają cy kalorii i pozyskiwany z liści rośliny rosnącej w Ameryce Południowej. Jest ok. 250 razy bardziej słodki od cukru. 1 tabletka wystarcza do osłodzenia kubka herbaty. Ale, uwaga, część gotowych produktów do słodzenia ze stewią zawiera cukier jako wypełniacz!

Syrop z agawy. Składa się głównie z fruktozy, co wpływa na niższy indeks glikemiczny, ale nie czyni go to wcale zdrowszym. Nadmiar fruk tozy prowadzi do otłuszczenia narządów wewnętrznych organizmu. Biały cukier ma w swoim składzie 50 proc. fruktozy, a syrop 70- -90 proc.

Cukier brązowy . Z punktu widzenia diety i kaloryczności, jedyna różnica między nimi to kolor, zapach i… cena – mówi Ewa Kurowska, ekspert kampanii Zarządzanie Kaloriami. Zarówno w przypadku jednego, jak i drugiego, jeden gram dostarcza nam 4 kcal.

Tele Tydzień

Zobacz również

  • Wśród 50 najbardziej zanieczyszczonych miast w Europie 33 leżą w Polsce. W ostatnich dniach w całym kraju bije alarm smogowy. Poziom trujących pyłów w powietrzu przekroczył normy o kilkaset... więcej

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.