Reklama
  • Czwartek, 23 lutego (13:00)

    Gruszki dobre na trawienie?

Właśnie tak! Bo korzystnie działają na układ pokarmowy. I mogą zastąpić przekąski

Owoce te głównie składają się z wody. Dlatego wbrew powszechnym opiniom nie zale- gają w żołądku i go nie obciążają. Mogą mieć również inne zdrowotne działanie.

Na wzdęcia i zaparcia

Reklama

To właśnie im zapobiega błonnik obecny w gruszkach. A to usprawnia nasze trawienie. Poza tym znajdujące się w miąższu twarde cząstki (tzw. komórki kamienne) wielkości ziarenek piasku wspomagają pracę jelit.

A gdy mamy bardzo wrażliwy żołądek i cierpimy na niestrawność, możemy jeść pieczone gruszki.

Na nerki i serce

Gruszki zaleca się przy zapaleniu dróg moczowych i kamicy nerkowej, bo mają działanie moczopędne. Zbawienne są bowiem dla nerek znajdujące się w gruszkach potas i arbutyna.

Potas wspomaga również pracę układu krwionośnego. Dzięki jego obecności gruszki obniżają ciśnienie krwi. Hamują zlepianie się krwinek, zapobiegając zakrzepom.

Naczynia krwionośne są wtedy bardziej drożne, a krew w nich szybciej płynie. Dzieje się tak również dzięki obecnej w tych owocach witaminie K, a tzw. pektyny obniżają poziom cholesterolu.

Na przeziębienie

Już w starożytności pito napar z gruszek przy przeziębieniach, gorączce i kaszlu. Sok z nich łagodzi bóle gardła, leczy zapalenie strun głosowych. Oczyszcza drogi oddechowe z zalegającego śluzu.

Kompot z suszonych gruszek ma właściwości przeciwgorączkowe. To wszystko za sprawą wchodzących w skład tych owoców flawonoidów i karetonoidów, które działają przeciwzapalnie.

Na mózg i myślenie

W gruszkach znajduje się bor – minerał, który korzystnie wpływa na pracę mózgu. Poprawia koncentrację, wspomaga pracę szarych komórek. Gruszki zmniejszają również ryzyko udaru. Tak twierdzą naukowcy z Holandii, którzy przebadali ich miąższ.

Okazało się, że u osób, które jadły dużo tych owoców, ryzyko udaru było o wiele mniejsze, zapewne dzięki dużej ilości błonnika. Natomiast kwarcetyna znajdująca się w gruszkach chroni przed chorobą Alzheimera, a miedź dba o układ nerwowy.

Na tarczycę

Owoce te zawierają jod, który reguluje pracę tego gruczołu. Minerał ten jest niezbędny do wytwarzania hormonów tarczycy.

Ułatwiają odchudzanie

Mogą być również podstawą diety odchudzającej. Mają zaledwie 57 kcal w 100 gramach, mnóstwo pektyn, czyli błonnika, który pod wpływem wody zwiększa objętość, wypełnia żołądek i daje uczucie sytości.

Na kości i skórę

Bor znajdujący się w gruszkach zapobiega utracie wapnia z kości. Dlatego owoce te powinny jeść panie podczas menopauzy, bo są szczególnie narażone na ryzyko osteoporozy.

A napar ze świeżych skórek stosuje się do okładów na trudno gojące się rany, gdyż ma właściwości przeciwzapalne.

Dodajmy, że skórki mają o wiele więcej cennych substancji niż sam miąższ. Są w nim przeciwutleniacze, flawonoidy, kwas cynamonowy, który zapobiega wielu nowotworom, szczególnie przełyku, żołądka i płuc.

Które gruszki wybierać

Kupujemy gruszki raczej twarde, bo w miarę dojrzewania rośnie w nich zawartość cukrów, a maleje ilość kwasów owocowych i pek tyn. Nie wybieramy żółtych, przejrzałych z brązowymi plamami, które są wywołane przez toksyczne grzyby. Jedzmy je ze skórą, ale umy te lub cieniutko obrane.

Chwila dla Ciebie

Zobacz również

  • Niech jedzenie będzie lekarstwem, a lekarstwo jedzeniem – mawiał Hipokrates. Sprawdźmy, czy potrawy... mogą zastąpić leki? więcej

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.