Reklama
  • Wtorek, 21 lutego (08:05)

    Jak sprawdzić czy brakuje nam witamin i minerałów

Żyjemy w pośpiechu i mało kto z nas dobrze bilansuje posiłki, a nasz organizm cierpi na niedobory witamin i minerałów. Sprawdź, których.

Reklama

Skurcze mięśni. Zazwyczaj są skutkiem niedoborów potasu, magnezu, selenu oraz witamin C i E. Często jednak, zanim zaczniemy łykać tabletki bez recepty, zmieńmy odrobinę nasze przyzwyczajenia. Zredukujmy ilość wypijanej kawy i mocnej herbaty, nie sólmy tyle, za to pijmy dużo wysokozmineralizowanej wody (o ile nie mamy problemów z nerkami).

Kołatanie serca. Może być spowodowane niedoborem potasu i magnezu albo skutkiem nadmiaru wapnia i sodu (choć rzadko). Tutaj samodzielnie, bez konsultacji z lekarzem, niewiele możemy zrobić. Nie zaszkodzi jednak picie soku pomidorowego (potas) i ograniczenie soli.

Obniżona odporność. O ile nie cierpimy na przewlekłe choroby osłabiające nasz układ immunologiczny, za obniżenie odporności odpowiadają niedobory witamin C i D, chromu, magnezu, cynku i żelaza. Na pewno warto przyjmować witaminę D i pić soki cytrusowe (zawarta w nich witamina C najlepiej się przyswaja).

Możemy też naturalnie zażywać preparaty multiwitaminowe, a także te wzmacniające odporność.

Kłopoty z widzeniem. Kluczowa w prawidłowym funkcjonowaniu narządu wzroku jest witamina A. Niestety, jej suplementacja powinna przebiegać pod nadzorem lekarza. Przy kłopotach ze wzrokiem koniecznie skonsultuj się z lekarzem, bo przyczyny problemów mogą być poważniejsze.

K. Dzik

Gdzie szukać witaminy C

• Witamina C znajduje się w produktach pochodzenia roślinnego, przede wszystkim w warzywach i owocach. Wbrew pozorom cytryna wcale nie jest najbogatszym źródłem witaminy C (53 mg na 100 g).

• Wiele łatwo dostępnych produktów zawiera znacznie więcej witaminy C niż cytryna – np. 100 g czarnych porzeczek to ok. 180 mg witaminy C, w 100 g truskawek jest jej ok. 66 mg!

• Najwięcej witaminy C dostarcza natka pietruszki, czerwona papryka, warzywa kapustne, w szczególności kiszone, owoce jagodowe i cytrusowe, np. pomarańcze i grejpfruty. Dobrym, naturalnym źródłem witaminy C są też soki, również te z soku zagęszczonego.

• Zagęszczony sok produkuje się z owoców zebranych w szczycie sezonu, czyli w okresie, kiedy zawartość witaminy C w owocach jest najwyższa.

I tak na przykład szklanka (200 ml) pasteryzowanego soku pomarańczowego NFC (ang. not from concentrate, czyli nie z soku zagęszczonego), jak również odtworzonego soku zagęszczonego, zaspokaja w ok. 50-60% dzienne zapotrzebowanie na witaminę C, której organizm nie potrafi gromadzić.

Zobacz również

  • Selerowe chipsy SKŁADNIKI: ● średni seler ● suszony tymianek ● suszony rozmaryn ● 3 łyżki oliwy ● sól. 1Seler obierz i umyj. Następnie pokrój na ćwiartki lub w ósemki i potnij na jak... więcej

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.