Reklama
  • Wtorek, 28 lutego (08:00)

    „Odgrzybiamy” układ trawienny

O tej porze roku, gdy częściej chorujemy, leczymy się antybiotykami i dokuczają nam wrzody, nasza odporność jest obniżona. Dlatego żołądek i jelita potrzebują szczególnej ochrony przed intruzami.

Wskazówki nie tylko dietetyczne

Reklama

1. Stosuj domowe sposoby w razie przeziębienia (jedz czosnek, pij gorący bulion). Antybiotykami lecz się wyłącznie z przepisu lekarza i stosuj probiotyki w trakcie terapii.

2. Zapanuj nad stresem! Nadmierne, często niepotrzebne nerwy obniżają odporność organizmu. W rozładowaniu stresu pomoże aktywność fizyczna (np. nordic walking, spacer).

3. Dbaj o regularne wypróżnienia. Kilka suszonych śliwek lub płaska łyżka otrąb (popita szklanką wody) pomogą usunąć niestrawione resztki z przewodu pokarmowego, co zmniejszy ryzyko rozwoju grzyba candida.

Jednak gdy zaparcia nie ustępują, pojawiają się biegunki, zgaga, bulgotanie w brzuchu, skonsultuj się z lekarzem (objawy grzybicy są podobne do innych chorób).

4. Pij dużo płynów. Dobra jest woda z sokiem z cytryny (kwaśne napoje blokują toksyny i grzyby). Unikaj soków ze słodkich owoców.

5. Ogranicz węglowodany oraz wyklucz cukier. Te składniki sprzyjają namnażaniu się grzybów w układzie trawiennym, często są też sprawcami biegunek i innych dolegliwości.

Produkty polecane

Wybieraj składniki, które mają właściwości grzybobójcze. Ułatwiają one też trawienie, chronią przed bakteriami!

Kasze, płatki owsiane, pieczywo i makarony pełnoziarniste: To produkty bogate w błonnik, który znany jest z tego, że wzmaga perystaltykę, a tym samym zmniejsza ryzyko namnażania się grzybów – „wymiata” je z przewodu pokarmowego.

Olej kokosowy: Niedawno odkryto, że obecny w nim kwas laurynowy wykazuje efekt grzybobójczy (nierafinowany olej kokosowy zawiera duże ilości tej substancji).

Olej rzepakowy i oliwa: Cenne są szczególnie te tłoczone na zimno i jadane na surowo (w sałatkach, koktajlach). Działają podobnie jak olej kokosowy.

Czosnek (świeży): Zawarta w nim allicyna ma właściwości przeciwbakteryjne i przeciwgrzybicze. Inne substancje występujące w czosnku wzmacniają skuteczność odtruwania organizmu.

Warzywa: Wybieraj pomidory, brokuły, cukinię, ogórek, szpinak, paprykę – zawierają dużo błonnika i witamin, a niewiele skrobi.

Przyprawy: Polecane są zwłaszcza kurkuma, oregano, bazylia oraz cynamon, gdyż wykazują silne właściwości antygrzybicze.

Kiszonki warzywne: Podczas kiszenia spada w warzywach zawartość cukru. W procesie fermentacji powstają bakterie kwasu mlekowego, które unieszkodliwiają toksyny w jelitach.

Produkty zakazane

Należy wystrzegać się nie tylko cukierków, ciast i bułek. Trzeba ograniczyć pożywienie, w którym jest dużo cukru.

Słodkie owoce: Banany, winogrona, mango zawierają dużo cukrów i mają wysoki indeks glikemiczny. Jedzone w nadmiarze sprzyjają rozwojowi grzybicy.

Nabiał z cukrem: Zrezygnuj z dosładzanych jogurtów. Niewskazane są też sery pleśniowe.

Alkohol: Również zawiera cukry! Np. piwo ma wysoki indeks glikemiczny (110 IG) i jest kaloryczne (ok. 250 kcal w półlitrowej butelce!).

„Mączyste” warzywa, czyli te, które mają dużo skrobi (ziemniaki, kukurydza, groch, fasola, ciecierzyca).

4 korzystne duety

Każdy z tych produktów jest skuteczny zarówno w pojedynkę, jak i w zestawach.

✔ Kapusta kiszona z kminkiem nie spowoduje wzdęć.

✔ Ogórki kiszone z czosnkiem wzmocnią odporność.

✔ Oliwa ułatwi przyswojenie witamin z warzyw.

✔ Czosnek z natką nie będzie miał ostrego zapachu.

Polecamy również napój wzmacniający Miksujemy: 1 szklankę soku z kapusty kiszonej (lub z ogórków), sok z 1/2 pomarańczy, 1/2 jabłka, 1/2 posiekanego ząbka czosnku, 1 łyżeczkę oliwy (oleju kokosowego).

Konsultacja: Martyna Skibniewska, dietetyczka

Naj

Zobacz również

  • Ćwiczenia poszerzą pole widzenia i poprawią zmysł równowagi. Wykonuj je codziennie, np. przed telewizorem, podczas przerwy na reklamy. 1. Usiądź prosto. Nie ruszając głową skieruj wzrok w... więcej

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.