Reklama
  • Wtorek, 28 lutego (08:05)

    Sposób na kaca

Nie chcesz, żeby Nowy Rok rozpoczął się dla ciebie bólem głowy? Wystarczy, że zastosujesz kilka prostych zasad, a unikniesz „syndromu dnia następnego”.

„Klin klinem”? Nie rób tego! Czy to prawda, że mała porcja alkoholu wypita na drugi dzień to skuteczny sposób na zwalczenie kaca? Metoda „klin klinem” co prawda ma pewne toksykologiczne uzasadnienie, ale na dłuższą metę powoduje więcej szkód niż pożytku. Z jednej strony może przyspieszyć metabolizm alkoholu, z drugiej sprawia, że dłużej pozostaje w organizmie, a to jest zdecydowanie niekorzystne. To tak, jakby po zatruciu się nieświeżą szynką, zjeść kolejny kawałek…

Tzw. klin może znieczulić, ale kac nadal pozostanie. Lepiej pić powoli chłodną wodę i pobudzić organizm do wzmożonej produkcji moczu. W ten sposób szybciej „odfiltrujemy” alkohol z krwi.

Reklama

Zbawienny sok grejpfrutowy

Jak się pozbyć nieprzyjemnego posmaku w ustach po spożywaniu alkoholu i czym on jest spowodowany? Nieprzyjemny smak (a także zapach) to efekt trawienia alkoholu. Proces ten jest skomplikowany i wieloetapowy, a ponieważ organizm odbiera alkohol jako truciznę, chcąc jak najszybciej go wydalić, robi to także przez skórę.

Dlatego umycie zębów i guma miętowa nie pomogą. Najskuteczniejszą metodą na pozbycie się przykrego zapachu jest picie soku grejpfrutowego. Zawiera on substancje, które wzmagają wydzielanie enzymów metabolizujących alkohol. Im szybciej usuniesz przyczynę, tym szybciej zniknie skutek.

Alkohol nie musi szkodzić – wystarczy wiedzieć, jak i ile go spożywać. Dzięki temu unikniesz nie tylko kaca!

Zamiast rano żałować, przygotuj swój organizm. Nie idź na imprezę głodna! Alkohol przyjmowany na pusty żołądek sprawia, że procenty bardzo szybko uderzają do głowy. Pamiętaj także o nawadnianiu – picie dużych ilości wody może złagodzić efekty zatrucia.

Wybieraj mądrze! Według badań, jasne napoje „wyskokowe” są nieco mniej szkodliwe. Ciemne zawierają garbniki i niewielkie ilości alkoholu metylowego. Inna kwestia, że tymi trunkami, np. whisky, powinno się delektować i smakować. Na początku imprezy zdecyduj, co chcesz pić przez resztę nocy. Alkohol to dla organizmu trucizna: mieszanie różnych rodzajów jest bardziej obciążające!

Mitem jest, że należy zaczynać od słabszych i zmieniać na coraz mocniejsze. Ważne, aby poza alkoholem przyjmować dużo płynów neutralnych – woda, soki, czy herbata pomogą nawodnić organizm. Za to napoje gazowane (podobnie jak czipsy) za bardzo obciążają wątrobę. Kiedy pijesz, nie zapominaj o jedzeniu. Mięsne zakąski, marynaty, a także ciepły barszcz – to twoi sprzymierzeńcy. Po imprezie nie kładź się od razu do łóżka. Idź na 10–15 minutowy spacer, a potem wypij powoli 2 szklanki wody mineralnej.

Na wszelki wypadek połóż się w tzw. pozycji bezpiecznej, czyli na boku. Ciężki poranek zacznij od szklanki wody. Nie dopuść do hipoglikemii – alkohol zaburza produkcję cukrów, dlatego łyżka miodu lub kostka czekolady pomogą ci szybciej stanąć na nogi. Możesz też zjeść banana, jajecznicę lub wypić sok pomidorowy. Rosół także przyspiesza „regenerację”. Na ból głowy najlepsze będą tabletki rozpuszczalne: klasyczne czasem trudno przełknąć, zwłaszcza, kiedy masz mdłości.

Unikaj leków zawierających paracetamol, bo dodatkowo obciążają wątrobę. Kaca najlepiej przeleżeć w zaciemnionym pokoju. A może, żeby się nie męczyć, warto po prostu ograniczyć spożycie alkoholu?

Show

Zobacz również

  • Po intensywnym wysiłku, jakim jest sprzątanie, pomóż swoim kolanom zregenerować się. Zrób okłady, możesz też posiedzieć przez 20-30 minut z nogami nieco uniesionymi w górę. więcej

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.