Reklama
  • Środa, 8 marca (08:05)

    Sposoby na kłopoty ze snem

Często wieczorem nie możesz zasnąć? Masz płytki sen i wielokrotnie budzisz się w ciągu nocy? Rano otwierasz oczy skoro świt? Najwyższa pora to zmienić!

Reklama

Pachnąca kąpiel

Pod wpływem ciepłej wody ustąpią napięcia w ciele, a roślinna woń ukoi nerwy.

● Do wanny z wodą dodaj po 3 krople olejków: lawendowego, rumiankowego oraz jaśminowego. Zanurz się na 15 min. Uwaga! Kąpiel powinna być ciepła, ale nie gorąca.

Wygodny, zdrowy materac

Jak sobie pościelesz, tak się wyśpisz – to w tym przypadku w 100 proc. prawda!

● Pożądane cechy materaca to m.in.: twardość dobrana do wagi ciała (np. umiarkowana, o symbolu H2 – przy 60–80 kg; duża, H3 – przy 80–100 kg); równa powierzchnia.

● Pamiętaj, że materac trzeba wymieniać co 7–8 lat.

Herbatka ziołowa z chmielu i kozłka

●Wypita w drugiej części dnia pomoże wyciszyć nagromadzone emocje i poczuć się senną wieczorem. Po łyżce suszonych szyszek chmielowych i korzeni kozłka zalej szklanką wrzątku, zagotuj, odcedź. Pij zawsze, gdy czujesz się pobudzona, Możesz nawet codziennie!

Żółte, ciepłe światło w otoczeniu

●Wieczorem postaraj się w domu o światło przypominające... zachód słońca. Do ośrodka snu w mózgu trafi sygnał, że pora spać. Za to unikaj pracy przy komputerze i najlepiej także oglądania telewizji. Emitowane przez monitor i ekran niebieskie światło przypomina organizmowi świt i hamuje uwalnianie hormonu snu – melatoniny.

Chłodna sypialnia

●Zbadano, że aby sen był głęboki i spokojny, musi obniżyć się temperatura naszego własnego ciała. Znacznie łatwiej o to, gdy w sypialni jest nie więcej, niż 21 stopni.

Mniej picia przed snem

●Odmawiając sobie wieczornej herbatki, zapobiegasz nocnej pobudce z powodu parcia na pęcherz. Zrezygnuj zwłaszcza z moczopędnie działających napojów na bazie brzozy, pietruszki, pokrzywy i skrzypu, a także z kawy i alkoholu.

Ogranicz również zawierające dużo wody owoce i warzywa (np. arbuz, melon, papryka). Ale uwaga! Nie rezygnuj z picia wody wieczorem, jeśli masz skłonność do tworzenia się kamieni w nerkach.

Łyżka miodu na dobranoc

●Udowodniono, że miód usposabia do snu. Aby się o tym przekonać, wystarczy zjeść 30–70 g przysmaku (np. lipowego, wielokwiatowego) na 30 min przed pojściem spać. Szybkie zaśnięcie gwarantowane!

Komfortowa poduszka

●Może bardzo poprawić jakość twojego snu. Dzięki niej masz szansę wreszcie obudzić się rano wypoczęta. Warunkiem jest jej odpowiednie wypełnienie oraz kształt. Najlepiej, gdy składa się w połowie z puchu, w połowie z pierza (które działa jak mikrosprężynki i zapewnia elastyczność).

Dobrze jest też, gdy ma klasyczny, kwadratowy lub prostokątny kształt (umożliwia wygodny sen w różnych pozycjach). Jeśli przed snem lubisz poczytać, możesz na ten czas podłożyć pod głowę poduszkę typu rogal.

Kilka kropli olejku eterycznego na kołdrę

●Mandarynkowy – pomoże ci, gdy problemy ze snem mają związek z depresją. Różany – gdy winne jest nadmierne pobudzenie. Jaśminowy – przy natłoku stresów i przemęczeniu intelektualnym.

Masaż... grzebieniami

●To metoda zalecana przez specjalistów akupresury: gdy wieczorem leżysz już w łóżku, do każdej ręki weź długi plastikowy grzebień; trzymaj go w ten sposób, by ząbki były skierowane do wnętrza dłoni; zaciśnij jak najmocniej obie ręce (tak byś odczuwała umiarkowanie bolesne kłucie) i wytrzymaj ok. 10 minut. Możesz też użyć np. specjalnych piłek z wypustkami.

Uciskanie czoła

●To kolejna technika zwalczania bezsenności przy pomocy akupresury: poproś drugą osobę, by czubkami palców wskazujących dotknęła twojego czoła ok. 1 cm powyżej środka łuków brwiowych. Niech naciska na te punkty tak długo, aż poczujesz odprężenie (lub przez co najmniej 2–3 minuty).

Wspomagające suplementy diety

●Z żeń-szeniem – mogą poprawić przystosowanie twojego organizmu do warunków zewnętrznych i zapewnić ci więcej energii w dzień oraz uczucie spokoju wieczorem.

Z chmielem – są wskazane przy nasilonej bezsenności, ponieważ obniżają wrażliwość układu nerwowego na bodźce.

Częste obiady z rybką

●Gdy jesz morskie ryby (dorsza, łososia, makrelę, śledzia), twój układ nerwowy otrzymuje składniki, które pomagają mu w pracy. Są to wielonienasycone kwasy tłuszczowe DHA i EPA.

Dzięki nim poprawia się twoja zdolność rozwiązywania problemów (dzięki czemu masz mniej powodów do zmartwień), ale także... łatwiej się relaksujesz i w efekcie lepiej śpisz.

Regularne pluski w basenie

● Zastanawiasz się, jaki mają związek z lepszym wysypianiem się? Pływając, rozciągasz plecy. Dzięki temu nie będą cię bolały nocą (lub znacznie mniej).

Codzienny wysiłek fizyczny

●Wiele badań potwierdza, że osoby, które w ciągu dnia wysilają się fizycznie, lepiej śpią w nocy. Lekarze wyjaśniają to na kilka sposobów.

Po pierwsze: wzmożony wysiłek (np. gimnastyka, biegi) wymaga od nas skupienia uwagi, przez co zmusza nas do zaprzestania myślenia o codziennych sprawach, stresach i zmartwieniach. W dosłownym tego słowa znaczeniu uwalnia naszą głowę od wszelkich obciążeń.

Po drugie: pochłania dużo energii i powoduje, że na koniec czujemy się zmęczone. Organizm domaga się regeneracji i w naturalny sposób przestawia się na tryb odpoczynku.

Naj

Zobacz również

  • Ciągle słyszymy, że to biała śmierć. Ale jej niedobór zaburza pracę ważnych organów. A odpowiednia dawka (1 łyżeczka dziennie) jest wręcz niezbędna dla zdrowia! więcej

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.