Reklama
  • Środa, 1 marca (09:05)

    Suszone owoce. Co warto o nich wiedzieć?

Mają wiele wartości odżywczych i warto je jeść nawet jako przekąskę. W okresie świąt często goszczą na naszym stole.

Wspaniale smakują w pieczonych mięsach, kapuście czy płatkach owsianych. Teraz najczęściej sięgamy po nie z myślą o przygotowaniu wigilijnego kompotu z suszu.

Ten tradycyjny polski napój na bazie gotowanych suszonych owoców, dziś jedno z dań uroczystej wieczerzy 24 grudnia, dawniej podawano zimą do obiadu. Tak naprawdę nie wiadomo, kiedy kompot z suszu stał się potrawą wigilijną.

Reklama

Nić historii Podobno zawdzięczamy go Łemkom, którzy niegdyś każdego lata zbierali i suszyli owoce, by cieszyć się smakiem przygotowywanych z nich naparów przez całą zimę. Według wierzeń ludowych, owoce, z których robi się ten napój, mają magiczną moc. Jabłka zapewniają dobre zdrowie, pokój i miłość, gruszki – długowieczność, a śliwki mają odpędzać złe moce.

Cenne dla zdrowia Suszone owoce zachowują sporo składników odżywczych: błonnik, związki mineralne (m.in. potas, magnez, żelazo) oraz wiele witamin (A i E, z gr. B).

Niestety, witamina C ulega rozpadowi. Dostępne owoce możesz sama suszyć w domu, w plastrach jako chipsy (np. jabłka, banany). Wtedy masz pewność, że nie zawierają cukru ani substancji konserwujących.

Przed suszeniem warto poddać je blanszowaniu, co niszczy ewentualne bakterie i pozwala zachować ładny koloryt dania. W przypadku tych owoców nie sposób uciec przed faktem, że lepsza jakość oznacza tu zwykle wyższą cenę.

Wiele odsłon W naszej tradycji inne, najbardziej popularne potrawy, które zawierają suszone owoce, to bigos, a także mięsne pieczenie i pasztety. Zanim wrzucisz do nich kawałki jabłka czy suszone śliwki, namocz je w wodzie lub, jeśli dodajesz je do menu na słodko, np. w rumie. Wspaniale odmienią smak przygotowywanych dań.

Dlaczego warto je jeść?

Suszone owoce to skondensowana wersja tych świeżych. Jednak są od nich bardziej kaloryczne. Trzeba więc uważać z podjadaniem ich zbyt często i w dużych ilościach.

Są wspaniałą alternatywą dla słodyczy i ciekawym urozmaiceniem codziennej diety. Już ich mała porcja zapewni nam prawdziwy zastrzyk energii. Warto też wiedzieć, że rodzynki odkwaszają organizm, suszone śliwki i morele usprawniają pracę jelit, a figi zawierają dużo wapnia. Są więc zalecane w czasie menopauzy.

Na żywo

Zobacz również

  • Ćwiczenia poszerzą pole widzenia i poprawią zmysł równowagi. Wykonuj je codziennie, np. przed telewizorem, podczas przerwy na reklamy. 1. Usiądź prosto. Nie ruszając głową skieruj wzrok w... więcej

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.