Reklama
  • Poniedziałek, 20 maja 2013 (13:26)

    Zdrowe kasze

Dbają o serce, walczą z anemią i nadwagą.

Zdjęcie

/Arch/123RF Picsel
/Arch/123RF Picsel

Kasza gryczana rozgrzewa, wzmacnia śledzionę i nerki, a przy tym obniża ciśnienie. Zawiera sporo kwasu foliowego, magnezu, cynku, i manganu.

Dawniej często gościły na naszych stołach. Teraz wyparły je ziemniaki i makarony. A szkoda, bo te niepozorne ziarna to prawdziwa kopalnia dobroczynnych substancji, które chronią nasz organizm przed licznymi schorzeniami. Nie dość na tym, kasze doskonale wspomagają także odchudzanie.

Reklama

Kasza grzeje. Stary wierszyk dla dzieci mówi: „Lepsza kasza niźli groch, bo od grochu brzuszek boli, a od kaszy się zagoi.” I dużo w tym prawdy. Kasza działa leczniczo, poprawiając funkcjonowanie nerek i dróg żółciowych.

Wspomaga też regenerację wątroby. Poprawia kondycję skóry dzięki zawartym w niej pierwiastkom (takim jak cynk, selen i siarka). Poza tym kasza rozgrzewa organizm, pomaga w leczeniu depresji, chroni serce i układ krążenia, walczy z depresją oraz cukrzycą.

Jęczmienna

Zależnie od rozdrobnienia ziaren wyróżniamy: pęczak, kaszę średnią, drobną i perłową. Każda z nich korzystnie wpływa na stawy kolanowe.

Wszystkie są źródłem witaminy PP, która skutecznie obniża poziom cholesterolu we krwi. Kasza jęczmienna zapobiega zaparciom, wzdęciom i bólom brzucha.

Manna

To kasza pszenna, nazywana też grysikiem. Wśród kasz wyróżnia ją wysoka zawartość jodu. Jest też lekkostrawna. Poleca się ją osobom cierpiącym na schorzenia wątroby, trzustki, nerek oraz pęcherzyka żółciowego i dróg żółciowych.

Jako jedna z nielicznych kasz może być podawana przy gorączce oraz w stanach zapalnych przewodu pokarmowego.

Kukurydziana

Bogata jest w witaminy A, B i E. Ze względu na brak glutenu powinni ją jeść chorzy na celiakię. Jako, że kasza kukurydziana jest dobrym źródłem magnezu, selenu i potasu, zaleca się ją w stanach osłabienia i zmęczenia.

Korzystna jest także dla osób mających podwyższony poziom trójglicerydów i cholesterolu oraz sercowców.

Jaglana

To najstarsza znana kasza. Otrzymuje się ją z nasion prosa. Wzmacnia głównie żołądek, śledzionę i trzustkę oraz nerki. Tak jak gryczana ma odczyn zasadowy.

Ma też mało skrobi, za to dużo białka i najwięcej spośród kasz witamin z grupy B. Bogata jest też w miedź i żelazo (dlatego zaleca się ją przy anemii). Nie uczula, bo nie ma glutenu.

Świat & Ludzie
Więcej na temat:kasza | właściwości kasz | anemia | nadwaga

Zobacz również

  • Zdrowy, pyszny, aromatyczny, dzieci go uwielbiają... Ma same zalety. I jest wspaniały nie tylko do słodkich dań! więcej

  • Oceń tekst

    Ocen: 11

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.