Reklama
  • Wtorek, 28 lutego (08:05)

    Zupy na detoks

Zupy są idealne zimą! To nie tylko doskonały detoks. Rozgrzewają, sycą i łatwo je ugotować. Dieta oparta na warzywnych zupach doskonale oczyszcza organizm. Lśniąca skóra, przypływ energii i smuklejsza talia – oto korzyści nowego detoksu.

Reklama

1 Zupa z czerwonej soczewicy

Składniki: 1 szklanka czerwonej soczewicy, 3 łyżki oliwy tłoczonej na zimno, 1 cebula, 2 ząbki czosnku, 4 pomidory (lub 1 puszka pomidorów), przyprawy: mięta, koper, imbir, oregano, bazylia, gałka muszkatołowa, pieprz, sól.

Posiekaną cebulę wrzuć na rozgrzaną oliwę, smaż kilka minut, kolejno dodając czosnek, soczewicę, pomidory. Po około 10 min. dolej wodę i dopraw. Gotuj, aż soczewica będzie miękka.

2 Zupa paprykowa z winegretem z pietruszki

Składniki: 1 czerwona papryka, 1 cebula, 2 ząbki czosnku, 2 łyżki oliwy, 1 puszka pomidorów, 1 łyżeczka przyprawy do bulionu, pieprz, szczypta chili, 2 łyżki posiekanej bazylii.

Paprykę pokrój i przesmaż z cebulą na oliwie. Dodaj czosnek, zalej całość pomidorami, dodaj pieprz, chili, świeżą bazylię, 1,5 szklanki wody i gotuj. Przestudź i zmiksuj. Przygotuj winegret: 6 łyżek posiekanej natki zmiksuj z sokiem z 1/2 limonki, 2 łyżkami oliwy, szczyptą soli, pieprzu, 1 łyżką miodu i 3 łyżkami ciepłej wody. Polej zupę.

3 Zupa chrzanowa

Składniki: 1 łyżka masła, 1 litr bulionu warzywnego, pęczek koperku, 1 dymka, 200 g ziemniaków, 1 i 1/2 dużego korzenia chrzanu, 2 łyżki chrzanu ze słoika, sól, pieprz, uprażone orzechy włoskie.

Dymkę pokrój w talarki, ziemniaki w kostkę, a chrzan zetrzyj na tarce. W garnku rozgrzej masło, dodaj dymkę i ziemniaki, duś na wolnym ogniu ok. 5 min. Włóż warzywa do bulionu, dodaj starty chrzan, doprowadź zupę do wrzenia, gotuj 30 min. Dodaj chrzan ze słoika i zagotuj. Podawaj z koperkiem i orzechami.

4 Zupa z ciecierzycy

Składniki: 1 szklanka ugotowanej ciecierzycy, 1 łyżka oleju rzepakowego, kawałek pora, 2 marchewki, 2 pietruszki, 1/2 korzenia selera, 1 łodyga selera naciowego, 1 brokuł, 2 łyżeczki curry, ziele angielskie, przyprawa do bulionu, 1 liść laurowy, szczypta soli himalajskiej, świeży imbir.

Pora pokój w talarki, posól i zeszklij na oleju. Dolej 1 litr wody i wrzuć warzywa oprócz brokułu. Dodaj przyprawy i gotuj 30 min. Dołóż brokuł, gotuj 15 min. Wrzuć ciecierzycę, starty imbir, pieprz i gotuj jeszcze przez 5 min.

Co wolno, a czego nie należy robić podczas detoksu

1. Czy można jeść inne dania oprócz zup? Powinniśmy jeść zupy jako główne posiłki 3 razy dziennie. Jako przekąski możemy jeść warzywa i owoce. Na zimowe śniadanie sprawdzi się ciepła zupa mleczna na bazie mleka roślinnego, płatków jaglanych, gryczanych i owoców. Możesz jeść też zupy nie wymagające gotowania np. miso z ekologicznym tofu. Jeden posiłek mogą stanowić warzywa z kaszą i soczewicą.

2. Nie gotuj zup na mięsie i nie zabielaj ich śmietaną i mąką! Nabiał, mięso, jaja, alkohol, kawa, cukier, biała mąka, gluten są na czarnej liście. 3. Jedz zgodnie z porą roku. W zimie przynajmniej 3 ciepłe zupy dziennie. Podczas ciepłych miesięcy zaleca się zimne zupy: chłodniki ze świeżych warzyw, owoców i ziaren, by schłodzić organizm.

3. Wysypiaj się! Gdy śpisz krócej, podnosi się poziom kortyzolu, hormonu stresu. Właśnie jego nadmiar wiąże się z uczuciem głodu i przybieraniem na wadze.

Jak oczyścić narządy i poprawić ich pracę

Gdy chcesz pomóc jelitom, pij dużo wody (min. 1,5 litra wody dziennie) i sięgaj po produkty bogate w błonnik: otręby, orzechy, jabłka itp., które poprawiają perystaltykę i usuwają złogi z jelit. Aby oczyścić wątrobę, jedz dobrej jakości białko (ekologiczne mięso, warzywa strączkowe i produkty, które pomagają w detoksykacji: granaty, kurkumę, warzywa krzyżowe (kapusta, brokuły, jarmuż).

Detoks nerek wymaga picia dużych ilości wody i jedzenia pokarmów zasadotwórczych (szpinak, botwina, kapusta, kalarepa). Aby zachować zdrową skórę, stosuj naturalne pilingi np. z kawy i oleju. Do pielęgnacji wybieraj produkty o niskiej zawartości chemii (np. naturalne olejki). Pozwól skórze się pocić! Nie używaj dezodorantów hamujących ten proces. Aby oczyścić płuca, naucz się oddychać głęboko, przeponą. Ćwicz w czystej okolicy (biegaj w lesie, parku).

Zupy odchudzające

Amerykańscy dietetycy oszaleli na punkcie „soupingu”! To program oczyszczania organizmu oparty na zupach. Właśnie wyparł modny do niedawna „juicing” czyli detoks bazujący na sokach. Nic dziwnego, soki wychładzają organizm, zawierają sporo cukru, są pozbawione błonnika i białka.

Efekt? Podczas trzydniowego postu czujemy się głodne i wyczerpane. Z zupami jest inaczej. Właściwie skomponowane, pokrywają zapotrzebowanie na wszystkie minerały i składniki odżywcze. Rozniecają ogień trawienny i sycą.

Ile trwa i jak wygląda detoks oparty na zupach? W minimalnej, najbardziej okrojonej wersji, 3 dni. Przez ten czas oczyścisz najważniejsze organy, ale nie możesz liczyć na to, że schudniesz więcej niż 1–2 kg. W tym czasie 3 główne posiłki składają się wyłącznie z zup. Pomiędzy nimi możesz pić bulion, jeść tzw. „zimną zupę” czyli zmiksowane w blenderze surowe warzywa z dodatkiem owoców, przypraw, mleka roślinnego. Można także zjeść po prostu surowe owoce oraz warzywa. Na czas detoksu wykluczasz z diety tzw. wielką piątkę: cukier, gluten (białą mąkę), kofeinę, alkohol, nabiał.

Herbatę zastępujesz ziołami (czystek, pokrzywa, rumianek itd.) Nie powinno się również jeść mięsa, choć niektórzy dietetycy dopuszczają gotowany drób (wyłącznie z ekologicznych hodowli) oraz ryby. Bezpieczniej jednak, i o wiele zdrowiej, dostarczyć organizmowi białka w postaci warzyw strączkowych: soczewicy, ciecierzycy, różnych odmian fasoli, tofu. Im dłużej stosujesz zupowy detoks, tym dłużej utrzymają się jego efekty. Czyli odżywiona, świetlista skóra, dobry metabolizm, zwiększona odporność, smuklejsza sylwetka.

Ale uwaga, jeśli chcesz stosować zupową dietę dłużej, musisz zadbać, by każda porcja zawierała więcej niż 120 kcal i pilnować, by codziennie dostarczyć organizmowi niezbędną porcję białka (2 razy dziennie po 100–150 g ugotowanych roślin strączkowych). Zadbaj też, by w zupach znalazły się bezglutenowe kasze: gryczana, jaglana, amarantus, quinoa oraz zdrowe tłuszcze (orzechy, pestki dyni, awokado). Optymalny, 21-dniowy oczyszczający program, najlepiej stosować pod okiem dietetyka albo w oparciu o książki z profesjonalnymi przepisami na potrawy na każdy dzień.

„Zupowy detoks” Urszuli Mijakoskiej i Moniki Stachury zawiera przepisy dostosowane do danej pory roku, podobnie jak „Zupy odchudzające. Sezonowy detoks” Magdaleny Makarowskiej.

Show

Zobacz również

  • Selerowe chipsy SKŁADNIKI: ● średni seler ● suszony tymianek ● suszony rozmaryn ● 3 łyżki oliwy ● sól. 1Seler obierz i umyj. Następnie pokrój na ćwiartki lub w ósemki i potnij na jak... więcej

Twój komentarz może być pierwszy

Zapoznaj się z Regulaminem
Wypełnienie pól oznaczonych * jest obowiązkowe.