Suplementy na odchudzanie

Jednym ze składników, który jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu, jest witamina B12, znana także pod nazwą kobalaminy. Ten organiczny związek chemiczny nie tylko wspomaga właściwą pracę układu nerwowego, ale także bierze udział w procesie tworzenia czerwonych krwinek. Sprawdź, w czym można znaleźć witaminę B12, jak powinno wyglądać jej dawkowanie, a także czym grozi niedobór tego składnika.

Witamina B12 – czym dokładnie jest?

Ten organiczny związek chemiczny jest zaliczany do grupy witamin rozpuszczalnych we wodzie, a ze względu na strukturę chemiczną przynależy do tzw. składników kompleksowych. Kobalamina została odkryta w latach czterdziestych XIX wieku, po przeprowadzeniu badań mających na celu odnalezienie czynnika wspomagającego leczenie niedokrwistości złośliwej. W tym miejscu warto dodać, że witamina B12 jest jedynym składnikiem, którego synteza jest możliwa wyłącznie w komórkach bakteryjnych. Od kilkudziesięciu lat wiadomo, że jest ona związkiem niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania całego organizmu.

W czym można znaleźć witaminę B12?

Najlepszym źródłem tego związku są przede wszystkim pokarmy zwierzęce, w szczególności mięso oraz jego przetwory. Kobalaminę można znaleźć w nabiale, podrobach, serach, jajach, pieczarkach oraz w niektórych algach morskich. W witaminę B12 niekiedy są również wzbogacane płatki śniadaniowe.

Komu i czym grozi niedobór witaminy B12?

Organizm ludzki kobalaminę pobiera z dostarczanych pokarmów. Niedobór witaminy B12 najczęściej dotyczy osób po siedemdziesiątym roku życia, jednak oczywiście nie tylko. Brak odpowiedniego poziomu tego składnika może prowadzić do niedokrwistości, objawiającej się przemęczeniem, bólami głowy, problemami z koncentracją oraz przyspieszonym biciem serca. Niedobór kobalaminy może też wywoływać osłabienie siły kończyn, problemy z chodzeniem oraz zanik nerwu wzrokowego.

Witamina B12 – dawkowanie oraz norma

Dzienne zapotrzebowanie witaminy B12 u dorosłego człowieka wynosi ok. 2 μg. Przyjmowanie większych dawek kobalaminy zaleca się kobietom w ciąży (2,6 μg) oraz karmiącym piersią (2,8 μg). Jeżeli chodzi natomiast o normę, prawidłowe stężenie tego związku w surowicy krwi wynosi od 118 do 664 pmol/l.

Podsumowanie

Witamina B12 jest jednym z tych związków, którego niedobór może mieć niekorzystny wpływ na pracę całego organizmu. Poza tym, że jej brak może zaburzać funkcjonowanie układu nerwowego, może też niewłaściwie przekładać się na funkcje systemu krwiotwórczego. Zbyt niski poziom kobalaminy może przyczyniać się do rozwoju wielu różnych schorzeń, w tym między innymi anemii oraz choroby Alzheimera.